2008. november 17., hétfő

Egyszer volt hol nem volt

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy eset, szereplök modositva, minden hasonlosag valos szemelyekhez csak a veletlen muve. Ez a fejezet eleg szakmai lesz, ha te kedves latogatom ezt szaraznak tartod, megertem :o). Meg egyszer hangsulyozom, szaraz szakmai lesz!

No szoval 13 eves fiu, agressziv, irritalt, a talalkozók alatt 3-4 szer kiront a szobabol, a viselkedese abszolut bejosolhatatlan. Nem hajlando egyuttmuködni, tagadja, hogy valami baja van, kiallhatatlan, kibirhatatlan, az anyjaval vegig ordit hogy hazudik, hogy fogja be a pofajat, miközben szegeny anyuka probalja elmondani a szitut. Otthon a helyzet tarthatatlanna valt, van meg asszem 2 testver, azok is terrozrizalva vannak. Szerencsetlen gyerek korlapja mar testesre dagadt, nem tegnap kezdte "karrierjet" a pszichiatrian.

Az eset kezdeten több evvel ezelött 2 dologra kerult a fokusz: egyreszt csaladon beluli kapcsolati problema valamint ADHD, amiben mind hiperaktivitas mind impulzivitas tekinteteben megfelel a kriteriumoknak. Ket even at jart a csalad egy helyi intezmenybe, ahol a csaladi kapcsolatokat probaljak javitani miljöterapias/csaladterapias szemleletböl, tehat mondjuk ugy hogy a csaladot mint egeszet kezelik eletszeru szituaciokban,konfliktuskezeles stb pl egyutt fözes, egyutt tanulas, es egyeb szituk... Plusz gyogyszerezes ADHD gyogyszerrel (centralstimulancia)

A 2 ev utan visszakerul az eset hozzank, hogy nincs javulas, es hogy egyre inkabb sejtik, hogy az ADHD-n kivul a gyereknek vmilyen problemaja van az autizmus iranyaba. Vizsgalat elindul, kerdesfelteves: Autizmus


Altalanossagban a vizsgalatrol: 4 en alkotunk egy kivizsgalo teamet:

Kurator- a szulökkel talalkozik 2-3 alkalommal. Feladata melyanamnezis felvetele, fokuszban az aktualis kerdesfeltevessel, jelen esetben autizmusIlyenkor kulön fokusz a szocialis keszsegeken, a tarsas kapcsolatok minösegen stb....


Special pedagogus/gyogypedagogus: Iskolalatogatas, gyerek megfigyelese az iskola közegben, kortarskapcsolatok, tanulasi nehezsegek, mi az ami muködik, tanulasi nehezsegek interju az ofövel - 1 alkalom

Gyerekpszichiater: anamnezis, testi okok kizarasa, idegrendszer, motorikus rendszer vizsgalata. Esetleg CT, EEG, vervetel... stb - 1 alkalom

Pszichologus: Gyerek vizsgalata kulönbözö tesztekkel, altalaban ertelmi szintfelmeres/ intelligenciateszt WISC IV teszttel, végrehajto funkciok D-KEFS teszt bizonyos tesztjeivel (kognitiv flexibilitas, tervezesi keszseg, problemamegoldas, impulzuskontroll, szabalyok fejbentartasa, stb). Jatekobszervalas, vagy hogy mondjam. Altalaban homokozoladaval es az un. Ericametoddal jatszunk, ez kb olyan mint a vilagjatek, homokozoladaban kell felepitse a vilagat. Ezen kivul szocialis elbeszelesek felolvasasa, utan kerdesekkel. Ezek lenyege, hogy egy gyerek milyen iteletet alkot mindennapi szocialis szituaziokrol, perspektiva valtas. Az autizmus egyik fö jellemzöje annak keptelensege v csökkent kepessege, hogy vki egy mas ember szemszögeböl tudjon egy szocialis helyzetet meglatni. Emiatt az ilyen gyerekek nem kepesek cselekedeteik es viselkedesuk következmenyeit latni. Ezert is jellemzö sokaknal a kesöi beszedfejlödes, hisz azert beszelunk, mert ugy gondoljuk, a masik ember azt erti. Ha ez a kepessegunk hianyzik, akkor nem beszelunk. Bövebben: Theory of mind Talalkozasok 3-4 alkalom, 2x45 perc/alkalom

Vissza az adott sztorihoz: a gyerek az alabbi diagnozisokat kapta: atipusos autizmus, dacszindroma (nem tudom, igy forditjak-e), depresszio, es ugy e akorabban meglevö ADHD.

Es itt jön a kepbe vegre lenocska, azaz en. Szoval most nem reszletezem, miert de volt meg egy diagnozisfeltevesem, amit eleg ritkan allitanak nem felnött korban. Na ez a bipolaris szindroma, avagy manias depresszio. Persze nem az a fajta, amiröl talan te is hallottal. Van egy altipusa, aminel a manias szakaszok abszolut nem olyan erösek (hipomanias), söt sokban az ADHD-hoz hasonlitanak, es egy napon belul is valtakozhat. Sok jellemzö közt az egyik ami a gyanut felkeltette, hogy a gyereket hiaba gyogyszerezik ADHD elleni gyogyszerrel, nem hasznal...
Persze ugy adodott, hogy a vizsgalat vegen, pont 1 hettel a diagnozisallitas elött az okos doki elkezdte depresszioval gyogyszerezni a gyereket. Ami ezennel kizarta hogy bipolaris szindroma diagnozist felalltithassunk.

Nade!!!! Most kiderult, kepzeld, hogy Svedo. egyik legelismertebb diagnosztaja jön a klinikara, es az orvosunk fel akarja hozni az esetet, es na mi a kerdesfelteves????? Igen!!!! Az en ötletem!
Es ami a csucs, meg a beszaras: az egesz orvosi teamje a megyei gyerekpszichiatrianak ott fog ulni a detektivtukör mögött (amit amugy sztem egyaltalan nem hasznalnak mar evek ota), es en ott fogok ulni a csaladdal, meg a dokinkkal es ezzel a diagnosztaval!!!!
Tudod mit? Az sem erdekel, hogy felallitodik-e a diagnozis! Ez nekem önmagaban egy delikatessz, es igenis megveregetem a vallam, mert ha nem is mindenben, jo par dologban a szakmai megerzeseim bejönnek. Egyik erössegem ez a neuropszichiatriai kivizsgalas, es eleg jo szenzorokat fejlesztettem ki diagnozis teren. Ha nekem vki ezt mondja 2 eve...mert ugye egymas közt: otthon mi ezeket nem tanultuk...

Na es ilyenkor azt mondom, jo, nem vagyok karierrista, de ha masert nem, ezert erdemes volt....

1 megjegyzés:

Liloocska írta...

Hol itt a szárazság? Szerintem csuda izgalmas. És, hogy te hogy kikupálódtááál!!!
Amúgy szerintem a megérzések a legjobbak. Persze ettől megpukkadnának azok a szegény pszichológusok, akik mindent mérhetővé próbálnak tenni. Mi meg holmi megérzésekkel próbálunk gyógyítani :D
Minden esetre őszintén gratulálok, az eredményedhez!!!